Jak poinformował Tatrzański Park Narodowy, zakończyła się seria testów pierwszego z modeli autobusów elektrycznych, kursujących na trasie do Morskiego Oka. Przejechany dystans wyniósł 472 km, na trasie o zmiennych wysokościach – od około 800 do 1400 metrów nad poziomem morza. Autobus z powodzeniem ukończył wszystkie zaplanowane kursy w ciągu dnia, bez potrzeby doładowywania baterii.
Testy, przeprowadzone w okresie od 24 maja do 4 czerwca 2024 roku, objęły odcinki Zakopane – Morskie Oko oraz Łysa Polana – Morskie Oko. Najczęściej autobus odbywał trzy kursy dziennie między Palenicą, a Morskim Okiem, a 30 czerwca nawet pięć kursów. Autobus działał efektywnie dzięki bateriom, które umożliwiły wielokrotne przejazdy bez dodatkowego ładowania.
Pojazd został także przetestowany w różnych warunkach atmosferycznych, włącznie z intensywnym deszczem, chociaż większość dni charakteryzowała się temperaturami między 10 a 15 stopniami Celsjusza.
Podczas intensywnego ruchu turystycznego, zwłaszcza w długi weekend Bożego Ciała, autobus musiał mierzyć się z dodatkowymi trudnościami takimi jak mijanie pojazdów konnych i pieszych, co wydłużyło czas przejazdu z około 30 do 45-50 minut.
W trakcie testów autobus przewiózł głównie osoby z niepełnosprawnościami, około 200 pasażerów łącznie, którzy wyrazili pozytywne opinie odnośnie komfortu jazdy. W przyszłości jednak rozważane będą zmiany w standardowym wyposażeniu pojazdu, które obecnie oferuje 12 miejsc siedzących, 6 do 10 miejsc stojących oraz jedno miejsce dla wózka inwalidzkiego.
Tatrzański Park Narodowy kontynuuje rozmowy na temat stałego włączenia autobusów elektrycznych do transportu na trasie do Morskiego Oka, z planami testów kolejnych modeli. Konieczne będzie także przeprowadzenie testów w warunkach zimowych, aby ocenić funkcjonalność i wydajność autobusów w trudniejszych warunkach pogodowych.